Mobiel rijden

FAQ

Hebben de auto’s airconditioning?

Ja, alle auto’s van Witkar zijn voorzien van airconditioning.

Hebben de auto’s een eigen parkeerplek?

Nee, bij Witkar hebben de auto’s geen vaste parkeerplek. De auto’s mogen binnen de Witkar-zones gratis parkeren en achtergelaten worden. Bekijk onze Locaties pagina voor een overzicht van al de Witkar-zones.

Hebben de auto’s een parkeervergunning?

Onze auto’s hebben in de Witkar-zones waar u huurt een parkeervergunning. Op straat parkeren in de Witkar-zones is dus kosteloos. Parkeren is uiteraard niet toegestaan op niet openbare parkeerplaatsen waar een restrictie of verbod van toepassing is zoals “laden/lossen”, invalide parkeerplaatsen, parkeergarages, taxistandplaatsen, etc.

Hoe is het met benzine en tanken?

In de sleutelhouder van elke auto zit een Multi-tank card. De pincode van de brandstofkaart staat vermeld in de bevestigingsmail van uw rit. Hiermee kunt u bij elk benzinestation in Nederland tanken en de brandstof afrekenen met de tankpas en de bijbehorende pincode alsof het een normale pinpas betreft.

Alle auto’s van Witkar rijden op Euro ongelood 95 benzine.

U dient het voertuig voor de volgende abonnee achter te laten met minimaal een halfvolle tank. Als er wordt geconstateerd dat u de auto met minder brandstof heeft achtergelaten, dan wordt er € 25,00 incl. BTW behandelingskosten in rekening gebracht.

Hoe krijg ik de sleutel van de auto?

U huurt de auto met de app op uw smartphone. Login met uw e-mailadres en wachtwoord. Kijk naar de beschikbaarheid van auto’s in de buurt en selecteer een specifieke auto. Wanneer u bij de Witkar aankomt, krijgt u via de app toegang tot de auto. De sleutel is altijd aanwezig in de auto. Deze haalt u uit de houder in het dashboardkastje.

Hoe lang moet ik mijn rijbewijs hebben om abonnee te worden?

Witkar houdt geen minimumperiode aan voor het in bezit hebben van een rijbewijs. Als u vandaag uw rijbewijs ophaalt, kunt u vandaag nog uw abonnement aanvragen.

Hoe lang van tevoren moet ik reserveren?

Bij Witkar werken we niet met reserveringen. Op het moment dat u een auto wilt rijden, dan kiest u de dichtstbijzijnde auto en start de rit. Vanaf dat moment heeft u exclusief gebruik van het voertuig tot u de rit weer sluit. Daarna kan een volgende klant de auto gebruiken.

Hoe open ik de auto?

Met behulp van de app op uw smartphone kunt u de deuren openen. Zodra u een auto kiest en de rit start kunt u op de knop: deuren openen in de app drukken. Dan springt de centrale deurvergrendeling van het slot. De terminal met de sleutel bevindt zich in het dashboardkastje.

 

Hoe oud moet ik zijn om abonnee te worden?

Om een auto te huren bij Witkar dient u een rijbewijs te hebben en 18 jaar oud te zijn.

Een 17-jarige die een rijbewijs heeft en begeleid wordt door een coach, mag niet in een Witkar rijden.

Hoe sluit ik de auto?

Als u tijdens de rit de auto tijdelijk parkeert, dan sluit u de auto af en opent hem weer met de afstandbediening op de sleutel. U hoeft dan niets te doen met de boordcomputer of de app. Aan het einde van de rit parkeert u het voertuig binnen een Witkar-zone. U zet de motor af. U kunt nu de zwart/witte sleutelhanger met sleutel terug in de terminal duwen. U kunt nu uitstappen met medeneming van al uw bezittingen en controleren dat alle verlichting uit staat. Doe alle deuren dicht. Let er op dat ook de achterklep goed dicht zit. U kunt nu met de app de rit afsluiten. De deuren gaan dan automatisch dicht.

Hoe vaak wordt er gefactureerd?

Er wordt per rit gefactureerd. De factuur van de rit wordt kort na afloop van de rit per email gestuurd, en door middel van automatische incasso met u verrekent.

Hoe verander ik mijn gegevens?

U kan uw gegevens beheren op ons klantenportaal, of door een mail te sturen aan info@witkar.nl.

Hoe werkt het?
  1. Abonnee worden
    U kunt hiervoor terecht op ons klantenportaal of in onze app.
  2. Rit starten
    Kies de dichtstbijzijnde auto in de app en start de rit.
  3. Auto Ophalen
    Bij de auto aangekomen opent u hem met de button “deuren openen” in uw app. In de auto haalt u de sleutel uit de houder in het dashboardkastje. Nu kunt u de auto starten en wegrijden.
  4. Rijden
    U kunt nu naar uw bestemming(en) rijden. Als u tussendoor parkeert, dan sluit en open u de auto met de sleutel. Als u benzine nodig heeft, dan tankt u met de bijgeleverde tankpas. En als u onverhoopt pech mocht krijgen, dan staat de gratis pechhulp altijd voor u klaar.
  5. Terugbrengen
    Aan het einde van de rit parkeert u de auto binnen een Witkar-zone en stopt de sleutel terug in de houder. Daarna stapt u uit, doet de deur dicht en sluit de auto en rit met behulp van de app.
Hoe word ik abonnee?

Het eenvoudigste is om in te schrijven via het formulier op de website, of direct in onze Witkar-app.

 

Hoe wordt de factuur toegestuurd?

We sturen u de factuur per email toe.

Hoe zeg ik mijn abonnement op?

Aangezien u geen maandelijkse abonnementskosten heeft is het niet nodig om op te zeggen als u een tijdje niet rijdt. U betaalt immers alleen als u daadwerkelijk reserveert. Als u toch wilt opzeggen, dan is het voldoende om een mailtje te sturen aan info@witkar.nl. Dit kan op elk moment, op termijn van een maand wordt het abonnement dan afgesloten. Dit wordt aan u bevestigd. Als u intussen niet meer rijdt, maakt u verder geen kosten meer.

Ik heb me ingeschreven, maar geen bevestiging gekregen.

Neemt u dan a.u.b. contact op met de Witkar helpdesk, tijdens kantooruren op 088 088 4567 of door een email te sturen aan info@witkar.nl.

Is er altijd een auto voor mij beschikbaar?

Over het algemeen wel. Als wij zelf auto’s plaatsen, dan proberen we dat goed verdeeld over de stad te doen. Door gebruik van onze klanten kan de verdeling minder gunstig zijn in uw buurt. Dan kan het zijn dat de dichtstbijzijnde beschikbare auto ietsje verder weg staat.

Is er een geluidsinstallatie in de auto?

Ja, er is een radio met cd-speler en vaak ook een mp3/usb aansluiting in iedere auto.

Is er een navigatiesysteem in de auto?

Nee, in de auto’s van Witkar is geen navigatiesysteem ingebouwd.

Het is als extra service mogelijk om een los navigatiesysteem bij Witkar te huren. Dit kan niet per rit, alleen voor een langere periode. Stuur voor informatie hierover een email aan info@witkar.nl. Als u een eigen navigatiesysteem heeft, dan kunt u deze in de auto inpluggen om bij te laden via de sigarettenaansteker.

Is er een overzicht van alle bijkomende kosten?

Op dit moment niet. Deze volgt zo snel mogelijk.

Kan er bij ons in de buurt een Witkar worden geplaatst?

Witkar auto’s hebben geen vaste parkeerplek. Ze mogen overal binnen de Witkar-zones geparkeerd worden op reguliere parkeerplaatsen.

Als u een suggestie heeft of een vraag over een aanpassing van het parkeergebied, dan kunt u het beste een email sturen aan info@witkar.nl.

Kan ik de facturen ook online inzien?

Momenteel kunt u als u inlogt in het reserveringsgedeelte uw gemaakte ritten inzien. Binnenkort kunt u hier ook uw facturen inzien. Het wordt dan ook mogelijk om openstaande facturen middels iDeal te betalen.

Kan ik een abonnement voor een ander afsluiten?

Iedere nieuwe klant moet zelf een contract afsluiten. Het is niet mogelijk om een contract voor een ander af te sluiten. Het is wel mogelijk dat een ander dan de contractant de kosten betaalt.

Kan ik een ander type auto reserveren?

Momenteel heeft Witkar alleen de smart forfour. Als u een ander type auto wilt, dan kunt u terecht bij onze zusterbedrijven ConnectCar en KAV Autoverhuur. Neem voor informatie hiervoor contact op met de helpdesk via info@witkar.nl of 088-088 4567.

Kan ik een auto voor een langere periode gebruiken?

Dat is mogelijk. U kunt onze auto’s voor meerdere dagen gebruiken. Indien u een auto voor langer dan een week wilt huren, neem dan contact op met sales@witkar.nl

Kan ik een Witkar in een andere plaats reserveren?

Witkar heeft momenteel auto’s in Rotterdam en Groningen. Naast deze steden hebben wij nog extra Witkar-zones. Deze zones zijn onder andere alle KAV Autoverhuur vestigingen. Met onze Witkar-zones verbinden wij de steden met elkaar en daar profiteert u van. Als Witkar klant kunt u met hetzelfde account en zonder kosten ook lid worden van ConnectCar. Neem daarvoor per email op info@witkar.nl of per telefoon op 088-088 4567 contact op met de Witkar helpdesk.

Kunnen meerdere mensen op één abonnement rijden?

Er kunnen meerdere mensen op één abonnement rijden indien dit een zakelijk account is, wel dient iedere bestuurder zijn eigen overeenkomst aan te gaan en krijgt separaat een login op ons systeem. Dit geeft u als voordeel dat alle ritten op één gezamenlijke factuur komen.

Mag een ander met mijn abonnement rijden?

Uw abonnement is persoonlijk en mag niet door een ander gebruikt worden. In géén geval wordt hier een uitzondering op gemaakt. Indien u tijdens de rit buiten machte raakt om zelf te rijden, bijvoorbeeld omdat u onwel wordt, dan kunt u contact opnemen met de Witkar helpdesk op 088-088 4567. U kunt dan een ander voordragen om voor u te rijden. Hiervoor worden eenmalig de standaard inschrijfkosten van € 25,00 inclusief BTW in rekening gebracht. Als deze bestuurder vervolgens zelf ook abonnee wordt, dan worden deze kosten in mindering gebracht op het inschrijfgeld van deze abonnee. Als deze persoon dat wil en hij voldoet aan alle voorwaarden van Witkar, dan kan hij dus ‘gratis’ abonnee van Witkar worden.

Mag ik een huisdier meenemen?

Aangezien niet al onze abonnees dierenliefhebber zijn en er ook enkele allergisch zijn, is het niet toegestaan om huisdieren mee te nemen in de Witkar auto. Als wordt geconstateerd dat u dit wel heeft gedaan, dan worden de kosten van professioneel schoonmaken aan u in rekening gebracht.

Mag ik met de auto naar het buitenland?

De Witkar is bedoeld voor en ingericht op gebruik binnen Nederland. Gebruik buiten Nederland is mogelijk en toegestaan, indien van te voren gemeld aan de helpdesk van Witkar. Na melding mag de auto gebruikt worden in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Luxemburg.

De Multi-Tankcard werkt niet buiten Nederland. Als u buiten Nederland benzine nodig heeft, dan dient u dit zelf voor te schieten, een bon te vragen en deze op te sturen via de post of ingescand per email. U krijgt dit bedrag dan na fiattering gestort op de door u opgegeven bankrekening.

Mag ik roken in de auto?

Nee, u mag niet roken in de auto. Sommige van onze abonnees hebben daar veel last van. Als wordt geconstateerd dat u dit wel heeft gedaan, dan worden de kosten van professioneel schoonmaken aan u in rekening gebracht.

Moet ik de auto terugbrengen waar ik hem heb opgehaald?

Nee, Witkar kent geen vaste locaties. De auto’s mogen worden achtergelaten binnen de Witkar-zones. Als u buiten dit gebied parkeert, dan loopt de huur door totdat de auto geparkeerd is binnen een zone en de rit is afgesloten met de app.

Moet ik een borg betalen?

Bij Witkar betaalt u een borg. Nadat u de factuur voldaan heeft, kunt u de borg direct opvragen. U mag de borg ook laten staan voor een volgende rit. Het minimale bedrag van de borg is € 100,00

Staan de ritten gespecificeerd op de factuur?

Ja, alle ritten staan gespecificeerd op de factuur.
Per rit wordt er aangegeven:

  • Uitgiftepunt van de auto
  • Type en kenteken van de auto
  • Begin en eindtijd van de rit
  • Gereden tijd per tijdsperiode
  • Totaal prijs van de gereden tijd
  • Aantal gereden kilometers
  • Prijs per kilometer
  • Totaal prijs gereden kilometers
  • Totaal prijs van de rit
Wanneer wordt het geld afgeschreven?

De afschrijving gebeurt als regel twee tot vijf werkdagen na het versturen van de factuur.

Wat betaal ik per maand?

Er zijn geen vaste maandelijkse abonnementskosten. U betaalt alleen de tijd tussen het moment van de start van de rit en het einde van de rit en de gereden kilometers boven de vrije kilometers. De rit start op het moment dat u de auto kiest in de app en de start van de rit bevestigt. De rit eindigt als u de rit sluit in de app, nadat u de auto heeft geparkeerd binnen een Witkar-zone en de sleutel heeft terug gestopt in de terminal.

Wat doe ik als de auto een lekke band heeft?

Wanneer er geen reserve wiel aanwezig is in de Witkar of u niet in staat bent om het wiel te verwisselen, dan kan de pechdienst u hiermee helpen. Neem daarvoor contact op met de helpdesk op 088-3119898. Laat de helpdesk in ieder geval weten wat er gebeurt is zodat we de auto voor de volgende klant weer in orde kunnen brengen.

Wat doe ik als ik een achtergelaten object vind of zelf iets heb laten liggen in de auto?

Neem dan contact op met de helpdesk op 088-088 4567. Wij verzoeken u zo mogelijk tijdens kantooruren te bellen.

Wat doe ik als ik mijn wachtwoord kwijt ben?

Op ons klantportaal bieden wij hiertoe de mogelijkheid om uw wachtwoord opnieuw op te vragen.

Wat doe ik als ik schade ontdek aan de auto?

Meld dat dan met behulp van de inspectiestappen in de app bij het openen of sluiten van de auto, of telefonisch aan de Witkar helpdesk. Buiten de openingstijden van de helpdesk mag u ook de foto’s van de schade mailen naar schade@witkar.nl.

Wat gebeurt er als ik een overtreding maak?

Voor iedere overtreding die Witkar administratief moet behandelen wordt € 27,00 behandelkosten in rekening gebracht. Als Witkar de boete kan ‘verleggen’ krijgt u zelf een aanschrijving van het CJIB. Andere overtredingen worden via uw maandelijkse factuur geïnd. Als de overtreding meteen op naam wordt geconstateerd hoeft Witkar geen handelingen te verrichten en worden er door Witkar geen verdere kosten in rekening gebracht.

Als u tegen de boete in bezwaar of beroep wilt gaan, moet u dit zo snel mogelijk aan Witkar laten weten. De boete moet desondanks altijd vooruit worden betaald.

Wat is de opzegtermijn?

Aangezien u geen maandelijkse abonnementskosten heeft is het niet nodig om op te zeggen als u een tijdje niet rijdt. U betaalt immers alleen als u daadwerkelijk reserveert. Als u toch wilt opzeggen, dan is het voldoende om een mailtje te sturen aan info@witkar.nl. Dit kan op elk moment, op termijn van een maand wordt het abonnement dan afgesloten. Dit wordt aan u bevestigd. Als u intussen niet meer rijdt, maakt u verder geen kosten meer.

Wat is het verschil tussen Witkar en Autohuur?
  • Bij Witkar staat de auto bij u in de buurt en hoeft u niet naar het verhuurbedrijf.
  • Bij Witkar kunt u 24 uur per dag, zeven dagen per week auto’s huren.
  • Bij Witkar kunt u dichtbij uw woning/werk et cetera wegrijden zonder elke keer in de rij te hoeven staan en formulieren in te vullen aan de balie van de verhuurder.
  • Bij Witkar huurt u per seconde en per uur, niet per dag.
  • Bij Witkar heeft u geen creditcard nodig.
  • Bij Witkar heeft u geen eigen risico.
Wat is Witkar?

Witkar is hét alternatief voor een eigen auto en autoverhuur in de stad. Als abonnee kunt u een auto bij u in de buurt huren voor een paar uur op alleen die momenten dat u een auto nodig hebt. U heeft geen maandelijkse kosten, geen parkeervergunning, geen risico op vernieling en schade, maar wel een auto op het moment en de plaats die u het beste uitkomt.

Wat voor brandstof moet ik tanken?

Op dit moment rijden alle personenauto’s van Witkar op euro 95 benzine.

Wat zijn de condities voor direct rijden, binnen 10 minuten na aanmelding via internet?
– Directe betaling eenmalige aanmeldingsfee.
– Onder voorbehoud beschikbaarheid voertuig en directe acceptatie van huurder.
– Alle diensten uitsluitend onder ‘as is’- condities.
– Voorwaarden van de gekozen aanbieder(s) zijn van toepassing.
– Hiervoor is voorhanden hebben van een geschikte smartphone noodzakelijk.
– Aanmelding tijdens kantoortijden tussen 8.00 – 17.00 valt.
Welke auto’s heeft Witkar?

smart forfour

  • 5-deurs
  • 4 personen
  • Handgeschakeld
Zijn de auto’s schoon?

Witkar doet zijn best om de auto’s schoon te houden. Als u merkt dat een auto niet schoon is, neem dan per email of telefoon contact op met de helpdesk (088 – 088 4567)

Zijn er auto’s met een automaat beschikbaar?

Nee, momenteel heeft Witkar alleen handgeschakelde voertuigen beschikbaar.

Zijn er auto’s met een trekhaak, imperiaal, of sneeuwkettingen?

Nee, de auto’s van Witkar zijn niet voorzien van die accessoires. Het is natuurlijk mogelijk om een eigen of gehuurde imperiaal, kinderzitje en sneeuwkettingen te gebruiken. Het monteren van een trekhaak is niet toegestaan.

Zijn er auto’s met winterbanden?

De auto’s van Witkar zijn voorzien van normale banden. Deze voldoen aan normaal, alledaags gebruik. Bij verstandig, aangepast rijgedrag zijn deze ook bruikbaar tijdens winterse omstandigheden. Het monteren van winterbanden is in Nederland niet verplicht. Het is voor ons logistiek niet mogelijk om bij alle Witkar auto’s aan het begin en einde van de winter de banden te verwisselen. Wij vragen hiervoor uw begrip. Op verzoek is het voor langere huur en tegen betaling mogelijk om een auto met All Seasons banden te huren.

In het buitenland kunnen afwijkende regels gelden voor rijden onder winterse omstandigheden. Dit kan resulteren in verplicht gebruik/ voorhanden hebben/ bijzondere instructies betreffende winterbanden, sneeuwbanden, spijkerbanden en sneeuwkettingen. In zijn algemeenheid zijn de auto’s van Witkar hier niet op ingericht. Wij wijzen u er op dat het ten allen tijde de verantwoordelijkheid van de bestuurder is dat de auto voldoet aan de wettelijke eisen.

Zijn er kinderzitjes beschikbaar?

Het is mogelijk om een kinderzitje bij Witkar te huren. Dit kan niet per rit, alleen voor een langere periode. Stuur voor informatie hierover een email aan info@witkar.nl.