Mobiel rijden

FAQ

- Directe betaling eenmalige aanmeldingsfee.
- Onder voorbehoud beschikbaarheid voertuig en directe acceptatie van huurder.
- Alle diensten uitsluitend onder 'as is'- condities.
- Voorwaarden van de gekozen aanbieder(s) zijn van toepassing.
- Hiervoor is voorhanden hebben van een geschikte smartphone noodzakelijk.
- Aanmelding tijdens kantoortijden tussen 8.00 - 17.00 valt.
Witkar doet zijn best om de auto’s schoon te houden. Als je merkt dat een auto niet schoon is, neem dan per email of telefoon contact op met de helpdesk. Je hebt ook de mogelijkheid om CarOwner te worden van je favoriete Witkar auto(‘s). Je verdient dan enkele uren rijden in de auto door hem door de wasstraat te halen en te stofzuigen. Zie voor meer informatie: hier.
Bij Witkar werken we niet met reserveringen. Op het moment dat je een auto wilt rijden, dan kies je de dichtstbijzijnde auto en start de rit. Vanaf dat moment heb je exclusief gebruik van het voertuig tot je de rit weer sluit. Daarna kan een volgende klant de auto gebruiken.
Op dit moment rijden alle personenauto’s van Witkar op euro 95 benzine.
Onze auto's hebben in de Witkar-zones waar je huurt een parkeervergunning. Op straat parkeren in de Witkar-zones is dus kosteloos. Parkeren is uiteraard niet toegestaan op niet openbare parkeerplaatsen waar een restrictie of verbod van toepassing is zoals "laden/lossen", invalide parkeerplaatsen, parkeergarages, taxistandplaatsen, etc.
Aangezien je geen maandelijkse abonnementskosten hebt is het niet nodig om op te zeggen als je een tijdje niet rijdt. Je betaalt immers alleen als je daadwerkelijk reserveert. Als je toch wilt opzeggen, dan is het voldoende om een mailtje te sturen aan info@witkar.nl. Dit kan op elk moment, op termijn van een maand wordt het abonnement dan afgesloten. Dit wordt aan je bevestigd. Als je intussen niet meer rijdt, maak je verder geen kosten meer.
Als je tijdens de rit de auto tijdelijk parkeert, dan sluit je de auto af en opent hem weer met de afstandbediening op de sleutel. Je hoeft dan niets te doen met de boordcomputer of de app. Aan het einde van de rit parkeer je het voertuig binnen een Witkar-zone. Je zet de motor af. Je kan nu de zwart/witte sleutelhanger met sleutel terug in de terminal duwen. Je kan nu uitstappen met medeneming van al uw bezittingen en controleren dat alle verlichting uit staat. Doe alle deuren dicht. Let er op dat ook de achterklep goed dicht zit. Je kan nu met de app de rit afsluiten. De deuren gaan dan automatisch dicht.
Meld dat dan met behulp van de inspectiestappen in de app bij het openen op sluiten van de auto, of telefonisch aan de Witkar helpdesk. Buiten de openingstijden van de helpdesk mag je ook de foto's van de schade mailen naar schade@witkar.nl.
Nee, momenteel heeft Witkar alleen handgeschakelde voertuigen beschikbaar.
Witkar auto's hebben geen vaste parkeerplek. Ze mogen overal binnen de Witkar-zones geparkeerd worden. Als je een suggestie hebt of een vraag over een aanpassing van het parkeergebied, dan kan je het beste een email sturen aan info@witkar.nl.
Witkar heeft momenteel alleen auto's in Rotterdam. Naast Rotterdam hebben wij nog extra Witkar-zones. Deze zones zijn als voorbeeld bij alle KAV Autoverhuur vestigingen. Met onze Witkar-zones verbinden wij de steden met elkaar en daar profiteer je van. Als Witkar klant kan je met hetzelfde account en zonder kosten ook lid worden van ConnectCar. Neem daarvoor per email op info@witkar.nl of per telefoon op 088-088 4567 contact op met de Witkar helpdesk.
Nee, iedere bestuurder moet zijn eigen overeenkomst aangaan, krijgt zijn login op ons systeem. Wel kunnen meerdere klanten (bijvoorbeeld voor zakelijke registratie) één gezamenlijke factuur krijgen.
Momenteel kan je als je inlogt in het reserveringsgedeelte je gemaakte ritten inzien. Binnenkort kan je hier ook je facturen inzien. Het wordt dan ook mogelijk om openstaande facturen middels iDeal te betalen.
Ja, er is een radio met cd-speler en vaak ook een mp3/usb aansluiting in iedere auto.
Het eenvoudigste is om in te schrijven via het formulier op de website, of direct in onze Witkar-app.  
Aangezien niet al onze abonnees dierenliefhebber zijn en er ook enkele allergisch zijn, is het niet toegestaan om huisdieren mee te nemen in de Witkar auto. Als wordt geconstateerd dat je dat wel hebt gedaan, dan worden de kosten van professioneel schoonmaken aan jou in rekening gebracht.
Witkar is hét alternatief voor een eigen auto en autoverhuur in de stad. Als abonnee kan je een auto bij je in de buurt huren voor een paar uur op alleen die momenten dat je een auto nodig hebt. Je hebt geen maandelijkse kosten, geen parkeervergunning, geen risico op vernieling en schade, maar wel een auto op het moment en de plaats die je het beste uitkomt.
Dat is mogelijk. Bij het huren voor een langere periode is het vaak voordeliger om een auto te huren bij KAV Autoverhuur. Bij KAV Autoverhuur krijg je met je Witkar abonnement 5 % korting op autohuur. Voor meer informatie over de voertuigen en tarieven van KAV Autoverhuur kan je kijken op www.kav.nl. KAV Autoverhuur is telefonisch bereikbaar op 088-3119810.
De afschrijving gebeurt als regel twee tot vijf werkdagen na het versturen van de factuur.
De auto’s van Witkar zijn voorzien van normale banden. Deze voldoen aan normaal, alledaags gebruik. Bij verstandig, aangepast rijgedrag zijn deze ook bruikbaar tijdens winterse omstandigheden. Het monteren van winterbanden is in Nederland niet verplicht. Het is voor ons logistiek niet mogelijk om bij alle Witkar auto’s aan het begin en eind van de winter de banden te verwisselen. Wij vragen hiervoor uw begrip. Op verzoek is het voor langere huur en tegen betaling mogelijk om een auto met All Seasons banden te huren. In het buitenland kunnen afwijkende regels gelden voor rijden onder winterse omstandigheden. Dit kan resulteren in verplicht gebruik/ voorhanden hebben/ bijzondere instructies betreffende winterbanden, sneeuwbanden, spijkerbanden en sneeuwkettingen. In zijn algemeenheid zijn de auto’s van Witkar hier niet op ingericht. Wij wijzen je er op dat het te allen tijde de verantwoordelijkheid van de bestuurder is dat de auto voldoet aan de wettelijke eisen.
De Witkar is bedoeld voor en ingericht op gebruik binnen Nederland. Gebruik buiten Nederland is mogelijk en toegestaan, indien van te voren gemeld aan de helpdesk van Witkar. Na melding mag de auto gebruikt worden in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Luxemburg. De Multi-Tankcard werkt niet buiten Nederland. Als je buiten Nederland benzine nodig hebt, dan dien je dit zelf voor te schieten, een bon te vragen en deze op te sturen via de post of ingescand per email. Je krijgt dit bedrag dan na fiattering gestort op de door jou opgegeven bankrekening.
Nee, Witkar kent geen vaste locaties. De auto's mogen worden achtergelaten binnen de Witkar-zones. Als je buiten dat gebied parkeert, dan loopt de huur door totdat de auto geparkeerd is binnen een zone en de rit is afgesloten met de app.
Momenteel heeft Witkar alleen de smart forfour. Als je een ander type auto wilt, dan kan je terecht bij onze zusterbedrijven ConnectCar en KAV Autoverhuur. Neem voor informatie hiervoor contact op met de helpdesk via info@witkar.nl of 088-088 4567.
Om een auto te huren bij Witkar dien je een rijbewijs te hebben en 18 jaar oud te zijn. Een 17-jarige die een rijbewijs heeft en begeleid door een coach mag rijden, mag niet in een Witkar rijden.
Nee, bij Witkar hoef je geen borg te betalen om te mogen rijden. Wel kan er mogelijk per huur een vooruitbetaling worden gevraagd.
Aangezien je geen maandelijkse abonnementskosten hebt is het niet nodig om op te zeggen als je een tijdje niet rijdt. Je betaalt immers alleen als je daadwerkelijk reserveert. Als je toch wilt opzeggen, dan is het voldoende om een mailtje te sturen aan info@witkar.nl. Dit kan op elk moment, op termijn van een maand wordt het abonnement dan afgesloten. Dit wordt aan je bevestigd. Als je intussen niet meer rijdt, maak je verder geen kosten meer.
Je reserveert de auto met de app op je smartphone. Login met je e-mailadres en wachtwoord. Kijk naar de beschikbaarheid van auto's in de buurt en selecteer een specifieke auto. Wanneer je bij de Witkar aankomt, krijg je via de app toegang tot de auto. De sleutel is altijd aanwezig in de auto. Deze haal je uit de houder in het dashboardkastje.
Je kan je gegevens beheren op ons klantenportaal, of door een mail te sturen aan info@witkar.nl.
Voor iedere overtreding die Witkar administratief moet behandelen wordt € 27,00 behandelkosten in rekening gebracht. Als Witkar de boete kan ‘verleggen’ krijg je zelf een aanschrijving van het CJIB. Andere overtredingen worden via je maandelijkse factuur geïnd. Als de overtreding meteen op naam wordt geconstateerd hoeft Witkar geen handelingen te verrichten en worden er door Witkar geen verdere kosten in rekening gebracht. Als je tegen de boete in bezwaar of beroep wilt gaan, moet je dit zo snel mogelijk aan Witkar laten weten. De boete moet desondanks altijd vooruit worden betaald.
  1. Abonnee worden Je kan hiervoor terecht op ons klantenportaal of in onze app.
  2. Rit starten Kies de dichtstbijzijnde auto in de app en start de rit.
  3. Auto Ophalen Je gaat naar de auto en opent hem door in de app de deuren te openen. In de auto haalt u de sleutel uit de houder in het dashboardkastje. Nu kan je de auto starten en wegrijden.
  4. Rijden Je kan nu naar uw bestemming(en) rijden. Als je tussendoor parkeert, dan sluit en open je de auto met de sleutel. Als je benzine nodig hebt, dan tank je met de bijgeleverde tankpas. En als je onverhoopt pech mocht krijgen, dan staat de gratis pechhulp altijd voor je klaar.
  5. Terugbrengen Aan het einde van de rit parkeer je de auto binnen een Witkar-zone en stopt de sleutel terug in de houder. Daarna stap je uit, doet de deur dicht en sluit de auto en rit met behulp van de app.
Je abonnement is persoonlijk en mag niet door een ander gebruikt worden. In géén geval wordt hier een uitzondering op gemaakt. Indien je tijdens de rit buiten machte raakt om zelf te rijden, bijvoorbeeld omdat je onwel wordt, dan kan je contact opnemen met de Witkar helpdesk op 088-088 4567. Je kan dan een ander voordragen om voor jou te rijden. Hiervoor worden eenmalig de standaard inschrijfkosten van € 25 inclusief BTW in rekening gebracht. Als deze bestuurder vervolgens zelf ook abonnee wordt, dan worden deze kosten in mindering gebracht op het inschrijfgeld van deze abonnee. Als deze persoon dat wil en hij voldoet aan alle voorwaarden van Witkar, dan kan hij dus ‘gratis’ abonnee van Witkar worden.
In de sleutelhouder van elke auto zit een Multi-tank card. De pincode van de brandstofkaart staat vermeld in de bevestigingsmail van je rit. Hiermee kan je bij elk benzinestation in Nederland tanken en de brandstof afrekenen met de tankpas en de bijbehorende pincode alsof het een normale pinpas betreft. Alle auto’s van Witkar rijden op Euro ongelood 95 benzine. Je dient het voertuig voor de volgende abonnee achter te laten met minimaal een halfvolle tank. Als er wordt geconstateerd dat je de auto met minder brandstof hebt achtergelaten, dan wordt er € 25 incl. BTW behandelingskosten in rekening gebracht.
Er zijn geen vaste maandelijkse abonnementskosten. Je betaalt alleen de tijd tussen het moment van de start van de rit en het einde van de rit en de gereden kilometers boven de vrije kilometers. De rit start op het moment dat je de auto kiest in de app en de start van de rit bevestigt. De rit eindigt als je de rit sluit in de app, nadat je de auto hebt geparkeerd binnen het parkeergebied in Rotterdam en de sleutel hebt terug gestopt in de terminal.
Nee, in de auto's van Witkar is geen navigatiesysteem ingebouwd. Het is als extra service mogelijk om een los navigatiesysteem bij Witkar te huren. Dit kan niet per rit, alleen voor een langere periode. Stuur voor informatie hierover een email aan info@witkar.nl. Als je een eigen navigatiesysteem hebt, dan kan je deze in de auto inpluggen om bij te laden via de sigarettenaansteker.
Nee, de auto’s van Witkar zijn niet voorzien van die accessoires. Het is natuurlijk mogelijk om een eigen of gehuurde imperiaal, kinderzitje en sneeuwkettingen te gebruiken. Het monteren van een trekhaak is niet toegestaan.
Neem dan contact op met de helpdesk op 088-088 4567. Wij verzoeken je zo mogelijk tijdens kantooruren te bellen.
Iedere nieuwe klant moet zelf een contract afsluiten. Het is niet mogelijk om een contract voor een ander af te sluiten. Het is wel mogelijk dat een ander dan de contractant de kosten betaalt.
Ja, alle auto’s van Witkar zijn voorzien van airconditioning.
Ja, alle ritten staan gespecificeerd op de factuur. Per rit wordt er aangegeven:
  • Uitgiftepunt van de auto
  • Type en kenteken van de auto
  • Begin en eindtijd van de rit
  • Gereden tijd per tijdsperiode
  • Totaal prijs van de gereden tijd
  • Aantal gereden kilometers
  • Prijs per kilometer
  • Totaal prijs gereden kilometers
  • Totaal prijs van de rit
Witkar houdt geen minimumperiode aan voor het in bezit hebben van een rijbewijs. Als je vandaag je rijbewijs ophaalt, kan je vandaag nog je abonnement aanvragen.
Op dit moment niet. Deze volgt zo snel mogelijk.
Nee, bij Witkar hebben de auto's geen vaste parkeerplek. De auto's mogen binnen de Witkar-zones gratis parkeren en achtergelaten worden. Bekijk onze Locaties pagina voor een overzicht van al de Witkar-zones.
Afhankelijk van je eigen kennis van zaken en de plaats waar je staat kan je bij de meeste Witkars zelf de band verwisselen of met een zelfhulppakket een noodreparatie uitvoeren. Op die manier kan je waarschijnlijk het snelst weer doorrijden. Let er wel op dat je hierbij geen schade veroorzaakt. Als je niet in staat bent om het wiel te verwisselen, dan kan de pechdienst jou hiermee helpen. Neem daarvoor contact op met de helpdesk op 088-088 4567. Laat de helpdesk in ieder geval weten wat er gebeurt is zodat we de auto voor de volgende klant weer in orde kunnen brengen.
Over het algemeen wel. Als wij zelf auto's plaatsen, dan proberen we dat goed verdeeld over de stad te doen. Door gebruik van onze klanten kan de verdeling minder gunstig zijn in jouw buurt. Dan kan het zijn dat de dichtstbijzijnde beschikbare auto ietsje verder weg staat.
We sturen je de factuur per email toe.
Op ons klantportaal bieden wij hiertoe de mogelijkheid om je wachtwoord opnieuw op te vragen.
Met behulp van de app op je smartphone kan je de deuren openen. Zodra je een auto kiest en de rit start kan je op de knop: deuren openen in de app drukken. Dan springt de centrale deurvergrendeling van het slot. De terminal met de sleutel bevindt zich in het dashboardkastje.  
Nee, je mag niet roken in de auto. Sommige van onze abonnees hebben daar veel last van. Als wordt geconstateerd dat je dat wel hebt gedaan, dan worden de kosten van professioneel schoonmaken aan jou in rekening gebracht.
smart forfour
  • 5-deurs
  • 4 personen
  • Handgeschakeld
Het is mogelijk om een kinderzitje bij Witkar te huren. Dit kan niet per rit, alleen voor een langere periode. Stuur voor informatie hierover een email aan info@witkar.nl.
  • Bij Witkar staat de auto bij jou in de buurt en hoef je niet naar het verhuurbedrijf.
  • Bij Witkar kan je 24 uur per dag, zeven dagen per week reserveren en instappen.
  • Bij Witkar kan je thuis reserveren en dichtbij wegrijden zonder elke keer in de rij te staan en formulieren in te vullen aan de balie van de verhuurder.
  • Bij Witkar huur je per seconde en per uur, niet per dag.
  • Bij Witkar betaal je geen borg en je ontvangt de rekening achteraf.
  • Bij Witkar heb je geen creditcard nodig.
  • Bij Witkar heb je geen eigen risico.
Er wordt per rit gefactureerd. De factuur van de rit wordt kort na afloop van de rit per email gestuurd, en door middel van automatische incasso met je verrekend.
Neemt u dan a.u.b. contact op met de Witkar helpdesk, tijdens kantooruren op 088 088 4567 of door een email te sturen aan info@witkar.nl.