Geschiedenis Witkar
EEN OUD IDEE GEPERFECTIONEERD
De geschiedenis van Witkar
De Witkar is van oorsprong een elektrisch openbaar vervoermiddel voor een of twee personen. Witkar vormt een schakel binnen een elektrisch vervoerssysteem in stadscentra. Witkargebruikers rijden van depot naar depot. Zij betalen per rit.
Witkar biedt een vervoersmogelijkheid tussen individuele verplaatsing door middel van spierkracht (wandelen, fietsen) en collectief, elektrisch openbaar vervoer (treinen, trams, metro’s en elektrische bussen). Witkar, de elektrische Witfiets en andere elektrische vervoermiddelen zijn onmisbaar voor snel, veilig en gezond stedelijk vervoer. Geen uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof, veilige maximale snelheden, nauwelijks lawaai.
Het Amsterdamse idee van het ‘Witte Fietsenplan’, opgekomen met de Provobeweging in de zestiger jaren van de vorige eeuw, is in de loop van tientallen jaren uitgegroeid tot normale praktijk op honderden plaatsen in de wereld.
Op het wereldpodium van de Kopenhagen Milieuconferentie 2009 is het zelfs uitgewerkt tot een voorstel voor een hypermodern stedelijk systeem: slimme telefoons en palen om het verdeelsysteem van voertuigen te beheersen; elektrische fietsen en karren; overstapstations aan de rand van de stad; interactieve beeld informatiesystemen die het mogelijk maken door literatuur, geschiedenis, politiek en statistiek te reizen, onderwijl de staat van het stadsmilieu metend en in kaart brengend.
Oorspronkelijke Witkar uit 1968